Πέμπτη 4 Ιουνίου 2009

Συγχρονικότητα

"Αυτές τις ημέρες μελετούσα επισταμένα το σύμβολο του ψαριού μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Κανείς δε γνώριζε για την έρευνά μου ακόμη. Σήμερα για γεύμα είχαμε ψάρι. Ένας φίλος μου ανέφερε το έθιμο με το απριλιάτικο ψάρι.

Το πρωί παρατήρησα τυχαία μια επιγραφή που έλεγε «Est homo totus medius piscis ab imo». Το απόγευμα ένας ασθενής μου έδειξε κάποιες πολύ όμορφες εικόνες ψαριών που είχε ζωγραφίσει. Το βράδυ μου έδειξαν ένα κέντημα που απεικόνιζε ιχθυόμορφα τέρατα. Μια ασθενής μου διηγήθηκε ένα όνειρό της, στο οποίο καθόταν στην όχθη μιας λίμνης και ένα ψάρι κολύμπησε μέχρι τα πόδια της.

Άκουσα στο ραδιόφωνο μια διαφήμιση για ψαροκονσέρβες, τη στιγμή που έβλεπα την ίδια διαφήμιση σε ένα περιοδικό. Γνώρισα έναν κηπουρό, ο οποίος είχε στο μπράτσο του ένα τατουάζ με μια γοργόνα. Ένα αυτοκίνητο με ψάρια, έμεινε από λάστιχο στο δρόμο μπροστά στο σπίτι. Είδα μια γάτα που κρατούσε ένα ψάρι στο στόμα της. Κάτι πολύ περίεργο συμβαίνει..."

Το παραπάνω είναι παρμένο από το προσωπικό ημερολόγιο του Ελβετού ψυχίατρου Carl Gustav Jung (1875-1961), ένα περιστατικό που αποτέλεσε έναυσμα για τις έρευνες που έκανε στο προς το τέλος της ζωής του, των οποίων τα αποτελέσματα τον οδήγησαν τη δημιουργία της έννοιας της συγχρονικότητας (ή συγχρονότητας, ή συγχρονιστικότητας, όπως έχουν αποδοθεί στα ελληνικά). Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί και η ώθηση που δέχτηκε και από φυσικούς όπως τον Αινστάιν, το Μπορ και τον Παουλί για να κάνει λεπτομερέστερες έρευνες.

Η συγχρονικότητα, χονδρικά, είναι οι εξήγηση σε αυτό που ονομάζουμε «σύμπτωση». Όταν λέμε σύμπτωση όμως, δεν εννοούμε όλες τις συμπτώσεις, αλλά αυτές που μας φαίνονται περίεργες - που ενδεχομένως να κρύβουν ένα βαθύτερο νόημα. Στη συγχρονικότητα, έχουμε να κάνουμε με αλληλουχίες γεγονότων οι οποίες έχουν μια μη-αιτιατή συνδετική βάση, σε συνδυασμό με σημεία-κόμβους της μνήμης. Δεν είναι φιλοσοφική θεωρία, αλλά μια εμπειρική έννοια, σύμφωνα με τον Jung. Τί εννοούμε όμως όταν αναφερόμαστε σε «αλληλουχίες γεγονότων με μη-αιτιατή συνδετική βάση»;

Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η λέξη «συγχρονικότητα», μια λέξη ελληνικής προέλευσης, περιέχει την έννοια του χρόνου. Ας φανταστούμε λοιπόν το χρόνο ως μια ευθεία γραμμή. Στο μήκος αυτής της ευθείας, τοποθετούμε τελείες-σημεία που συμβολίζουν κάποια γεγονότα.

Οι περιπτώσεις όπου αυτά τα σημεία «συγχρονίζονται», ταιριάζουν μεταξύ τους χωρίς να υπάρχει κάποιος ορατός συνδετικός κρίκος (κάποια φανερή αιτία), τότε αποτελούν συγχρονικότητες.

8 σχόλια:

  1. O Carl Jung, διατύπωσε την Αρχή της "Συγχρονικότητας" που συνδέει γεγονότα, τα οποία δεν συνδέονται με κάποια φανερή σχέση αιτίας. Στο έργο του "Δομή και Δυναμική της Ψυχής", αναφέρει πώς άρχισε να παρατηρεί συμπτώσεις που προκαλούσαν ανοικτά τους υπολογισμούς των πιθανοτήτων, στη διάρκεια των ερευνών του για το Συλλογικό Ασυνείδητο.O Jung πίστευε ότι ύλη και συνείδηση συνδέονται με ουσιώδη τρόπο, σαν δυο συμπληρωματικές όψεις μιας ενοποιημένης πραγματικότητας. Οι αρχαίοι μιλούσαν για τη "συμπάθεια" της ζωής.Ίσως λοιπόν,στο μέλλον μια συμμαχία κβαντικών φυσικών, νευρολόγων, παραψυχολόγων και μυστικιστών να μας δώσει μια νέα και διαφορετική εικόνα του σύμπαντος, μη-αιτιοκρατικού αλλά "συμπαθητικού", που λειτουργεί πιο πολύ σαν μια μεγάλη σκέψη παρά σαν μια μεγάλη μηχανή, ενοποιώντας ύλη, ενέργεια και συνείδηση.Καθώς συνείδηση όπως λέει και ο Φίλος μας ειναι: σκέψη πάνω στη σκέψη .φιλικά marian

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φιλτάτη Marian πολύ εμπεριστατωμένη άποψη, με κέντρισες όμως με το συλλογικό ασυνείδητο, που είναι ένα μέρος του ασυνείδητου νου, κοινό σε όλους τους ανθρώπους. Σύμφωνα με τον Jung, το συλλογικό ασυνείδητο περιέχει αρχέτυπα, δηλαδή παγκόσμιες νοητικές «προδιαθέσεις», μη βασισμένες στην εμπειρία.

    Σου αφιερώνω το τραγούδι των "police" synchronicity (μουσική/στίχοι του Sting):

    A connecting principle
    Linked to the invisible
    Almost imperceptible
    Something inexpressible
    Science unsusceptible
    Logic so inflexible
    Causally connectable
    Yet nothing is invincible

    (Μια συνδετική αρχή
    Δεμένη με το αόρατο
    Σχεδόν ανεπαίσθητο
    Κάτι το ανείπωτο
    Επιστήμη ανεπίδεκτη
    Λογική τόσο άκαμπτη
    Εξαρτημένη από την αιτιότητα
    Κι όμως τίποτα δεν είναι ανίκητο)

    Καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιατί να φανταστούμε τον χρόνο σαν μια ευεία γραμμή ?
    Τα πάντα είναι καμπύλη αν δεν με πιστεύεις προέκτεινε όποια ευθεία θες και θα δεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπόθεση εργασίας είναι φίλε ανώνυμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ templar , καταρχήν σε ευχαριστώ για την αφιέρωση αλλά θα ήθελα βοήθεια καθώς βρήκα τόσα τραγούδια των police για synchronicity, τα οποία άκουσα όλα ,αλλά σε κανένα το δικό σου.Μήπως μπορείς να με διευκολύνεις ποιό νούμερο από αυτά που βλέπεις παρακάτω είναι.
    1.Synchronicity Mariya Takeuchi2.Synchronicity
    The Police,3.Synchronicity II The Police,4.Synchronicity II (Album Version)
    Queensryche,5.Synchronicity II The Police,6.Synchronicity Brian King,7.Synchronicity Gary Hughes,
    8.Synchronicity IV Maserati,9.Synchronicity II
    The Casket Lottery,10.Synchronicity II
    The Police,12.Synchronicity Of The Preacher Man Blues For Love Not Lisa,13.Synchronicity
    Lindsay Tomasic,14.Synchronicity (Everything's Going To Be Alright)D!Nation,14.Synchronicity I
    The Police,15.Synchronicity II ThePolice,
    16.Synchronicity IIEmpyria,17.Synchronicity
    A:xus,18.Synchronicity II Rosetta Stone,19.
    Nadir (synchronicity)Lisa Gerrard & Pieter Bourke,20.Synchronicity II (Karaoke Version in the style of The Police)
    Charttraxx Karaoke.filika m

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νομίζω είναι το ένα αλλά σίγουρα στο
    βιντεάκι:

    http://www.youtube.com/watch?v=0A154OavghI

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Απο τη φιλοσοφία του Jung το ρίξαμε στα τραγούδια; Και που να σφίξουν οι ζέστες!!!! Ο Επίκουρος το έλεγε με απλά λόγια τυχαιότητα, αντιδρώντας στη Δημοκρίτεια φιλοσοφία που μίλαγε συνεχώς για αιτίαση οποιουδήποτε φαινομένου. Διαβάστε τη διατριβή του Μάρξ για τα υπόλοιπα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 'Ωπα φίλε Διαιτητή, το βάρυνες πολύ εκεί που είχαμε χαλαρώσει λίγο με την Μάριαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή