Σάββατο 5 Μαρτίου 2011

Ζωροαστρισμός: Η Περσική Θρησκεία

n

Η Περσική θρησκεία έλαβε το όνομά της από τον προφήτη  Ζωροάστρη ή  Ζαρατούστρα στα Περσικά. 


Ο Ζωροάστρης παραμένει ακόμη και σήμερα ένα σκοτεινό πρόσωπο για την Ιστορία. Κάποιες ενδείξεις υποδεικνύουν το πρώτο μισό του ΣΤ' αιώνα π.Χ. ως την εποχή που έζησε και δίδαξε, παρ’ ότι τίποτα δεν έχει αποδειχθεί ως βέβαιο.

Η κύρια πηγή πληροφοριών για τον Ζωροαστρισμό είναι το ιερό βιβλίο Αβέστα, που γράφηκε τον Γ' αιώνα μ.Χ. από τους Ζωροαστριστές της εποχής. Το κείμενο του ιερού βιβλίου γίνεται δύσκολα κατανοητό γιατί περιέχει πολλές δυσνόητες λέξεις. Οι πρώτοι δεκαπέντε ύμνοι ή γάθας (gathas), που μάλλον έχουν συντεθεί την εποχή που έζησε ο προφήτης ή ίσως και από τον ίδιο, περιγράφουν τους διωγμούς που υπέστη ο Ζωροάστρης και το καταφύγιο που βρήκε τελικά στην αυλή του άρχοντα Βιστάσπα (Vishtaspa). Το υπόλοιπο βιβλίο περιέχει την διδαχή του προφήτη, όπως τον ενέπνευσε ο θεός Αούρα Μάσδα ή Ωρμάζδ στα νεοπερσικά (Ahura Mazda ή Ormazd).

Σύμφωνα με την κοσμοθεωρία του Ζωροαστρισμού, ο κόσμος συγκλονίζεται από την αδιάκοπη πάλη ανάμεσα στις δυνάμεις του Καλού, με επικεφαλής τον θεό Αούρα Μάσδα και στις δυνάμεις του Κακού, με αρχηγό τον θεό Αγγρομαίνυο ή Αρίμαν στα νεοπερσικά (Angra Mainyu ή Ahriman). Εικάζεται μάλιστα ότι ο Αρίμαν υπήρξε το πρότυπο για τον Σατανά των Ιουδαίων.

''Θα μιλήσω γι’ αυτό που ο Μάσδα Αούρα, (Κύριος με την έννοια που δίνεται και στην Αγία Γραφή) ο παντογνώστης, αποκάλυψε πρώτα σε μένα σ’ αυτή τη ζωή. Εκείνοι από ’σας που δεν εφαρμόζουν αυτόν τον λόγο [του Αούρα Μάσδα], όπως τον σκέφτομαι και εκστομίζω, σ’ αυτούς θα πέσει συμφορά στο τέλος της ζωής [...]

Θα μιλήσω γι’ αυτό που ο Ευσεβέστατος κήρυξε σε μένα  ως τον λόγο τον καλύτερο να υπακούουν οι θνητοί: αυτός, ο Μάσδα Αούρα [είπε], "Αυτοί που κατά την επιταγή μου προσφέρουν υποταγή σ’ αυτόν [τον Ζαρατούστρα], όλοι θα κερδίσουν Ευημερία και Αθανασία από τις πράξεις του Καλού Πνεύματος" [...]

Στην Αθανασία, η ψυχή του ενάρετου θα είναι χαρούμενη,
Αιώνια θα είναι τα μαρτύρια των Ψευτών [Αμαρτωλών, δηλαδή Αρίμαν].''

Οι οπαδοί της περσικής θρησκείας πίστευαν ότι η Ιστορία της Ανθρωπότητας χωριζόταν σε τρεις φάσεις: στην χρυσή εποχή του Καλού και της Ευημερίας, στην φάση της διαπάλης μεταξύ των δυνάμεων του Καλού και του Κακού, και στην εποχή της εμφανίσεως του Ζωροάστρη. Ο Ζωροάστρης είχε βοηθήσει στην επικράτηση των δυνάμεων του Καλού και στην αυγή μιας νέας χρυσής εποχής. 

Κατά τον Ζωροαστρισμό, αναμενόταν ανάσταση νεκρών και Ημέρα της Κρίσεως, οπότε ορισμένοι μόνο άνθρωποι θα κρίνονταν άξιοι για τον Παράδεισο (περσική λέξη). Οι ιερείς της περσικής θρησκείας, που κατά πάσα πιθανότητα διαφωνούσαν την εποχή του Ζωροάστρη με τις θρησκευτικές του απόψεις, ήταν οι Μάγοι που αναφέρονται και στην Αγία Γραφή.

Από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, γίνεται φανερό ότι ο Ζωροαστρισμός επηρέασε
κυρίως τον Ιουδαϊσμό και τον Χριστιανισμό αλλά υπάρχει περίπτωση να είχε απασχολήσει και τον Πλάτωνα. 

Εάν αυτό το τελευταίο αποδειχθεί μετά βεβαιότητας, δείχνει την, μικρή έστω, επίδραση των φιλοσοφικών απόψεων
της Αρχαίας Εγγύς Ανατολής στην διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. 
Στις μέρες μας, η εξάπλωση του Μουσουλμανισμού έχει περιορίσει τον Ζωροαστρισμό κυρίως στην Ινδία.

Πνευματικά Δικαιώματα Κειμένου, © 2001, Δ. Ι. Λοΐζος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου